CONSELLS PER A UNA ALIMENTACIÓ SANA I EQUILIBRADA PELS MÉS PETITS DE LA CASA:


1.      VARIADA. Acostuma al teu fill/a com més aviat millor a menjar de tot i a degustar tots els sabors de diversos aliments. La clau per educar-lo en hàbits alimentaris saludables està en oferir-li una alimentació variada des dels seus primers anys de vida. És difícil que el nen/a aprengui a menjar bé si no li has donat la possibilitat de tenir contacte amb una gran varietat d’aliments.

2.      SANA. Tria els aliments amb menys grassa, amb poca sal, abundants vegetals (verdures, fruites, llegums i cereals integrals), i en quantitats d’acord amb la seva gana i les seves necessitats.

3.      EQUILIBRADA. És imprescindible que coneguis el menú de l’escola, per complementar-lo amb l’esmorzar, el dinar, el berenar i el sopar, i aconseguir  així una alimentació equilibrada. Els aliments s’han de distribuir al llarg del dia per a que el cos obtingui d’ells els nutrients i mantingui el nivell d’energia que necessita, segons les seves exigències.

4.      NUTRITIVA. Ofereix-li aliments de tots els grups (fruites, verdures, carns, peixos, cereals, llegums,…) per a que puguin escollir els que més el hi agraden. Està a les teves mans evitar que el teu fill/a consumeixi habitualment aliments superflus, plens de calories buides, com dolços, refrescos, llaminadures, patates fregides de bossa i similars o hamburgueses i pizzes.

5.      DESITJABLE. Si cuines els aliments (verdures, peixos, llegums,…) de diferents maneres, combines els aliments que saps que li agraden menys al teu fill/a amb altres que li agradin més i presentes els plats a la taula de forma atractiva, tens moltes garanties de que el menjar els hi resulti més desitjable.

6.      DIVERTIDA. Fes-los partícips de la compra, l’elaboració de menjars, la preparació de la taula, etc. Això pot ser una oportunitat per a que aprenguin bons hàbits i gaudeixin del menjar.

7.      SORPRENENT. Ensenya’ls tot el que saps sobre els aliments: per a què serveixen,  quines funcions desenvolupen en el cos, quina quantitat necessita el nostre cos de cada aliment…

8.      ORDENADA. Gaudiu en família del moment del dinar o el sopar, en un ambient relaxat i tranquil, seguint un ordre a l’hora de menjar: primer plat, segon plat i postres.

9. CONSISTENT. Assegura’t de que el nen/a fa com a mínim3 menjars consistents al dia: esmorzar, dinar i sopar. I si passen més de quatre hores entre una i altra, anima’l a que prengui un refrigeri.

10. EDUCATIVA. És essencial que l’educació d’hàbits alimentaris saludables es porti a terme tant a casa com a l’escola. L’educació exigeix de la família paciència, dedicació, constància, disciplina, no fer concessions inacceptables i respecte per la gana del nen/a, sempre que el seu ritme de creixement i desenvolupament es trobi dins de la normalitat.